Pengaruh Gaya Belajar dan Strategi Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Otomatisasi Tata Kelola Kepegawaian Kelas XI OTKP di SMKN 2 Buduran
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Learning styles and learning strategies are important factors in the learning process. Each student's learning styles are different from one another, as well as the learning strategies. Learning outcomes are considered as an indicator of learning. This study aims to determine the effect of learning styles and learning strategies on learning outcomes of staffing management automation subjects for class XI students at SMKN 2 Buduran. This research uses quantitative methods with an explanatory approach. The number of samples used was 75 students. The analyzing technique used is multiple linear analysis. Based on the study's results, it was found that learning styles and learning strategies partially influence learning styles T count 2.968, learning strategies T count 4.580 and stimulant F count 31.664 on learning outcomes. Learning styles have a higher influence than learning strategies. This study did not examine the psychological condition of students before taking the exam, even though psychological factors include internal factors that affect learning outcomes. In further research, it can be suggested to include internal variables related to the psychological condition of students.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
- Abi, A. M. (2020). Analisis Gaya Belajar Matematika pada Siswa Kelas VII SMP Negeri Oebaki. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 18-24.
- Aini S. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran, Gaya Beajar, Sarana Praktik, dan Media Terhadap Hasil Belajar Patiseri SMA Se-Gerbangkertasusila. Yogyakarta: Jurnal Pendidikan Vokasi 5(1): 88-102
- Afnan, A. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika. Madania: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman. 8(1): hlm. 21-52.
- Alhafiz, N. (2022). Analisis Profil Gaya Belajar Siswa untuk Pembelajaran Berdiferensiasi di SMP Negeri 23 Pekanbaru. J-Abdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(8), 1913-1922.
- Arifin, H.M. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara. (2017). Ilmu Pendidikan Islam Suatu Tinjauan Teoretis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Bumi Aksara, 2000.
- Dadan, Suryana. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori Dan Praktik Pembelajaran). Padang.UNP Press Padang.
- Meier, Dave. (2002). The Accelerated Learning: Handbook. Diterjemahkan oleh Rahmani Astuti. Bandung. Kaifa.
- Halim, A. (2012). Pengaruh strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar fisika siswa SMP N 2 Secanggang Kabupaten Langkat. Jurnal Tabularasa, 9(2), 141-158.
- Jonathan, Sarwono. (2006) Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
- Kristiawan, Muhammad dkk, Manajemen Pendidikan, Yogyakarta: Deeplubish, 2017.
- Meier, Dave. (2002). The Accelerated Learning: Handbook. Diterjemahkan oleh Rahmani Astuti. Bandung. Kaifa
- Nasution, E. S. (2010). Pengaruh strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar mengikuti prosdur kesehatan dan keselamatan kerja di SMK Ar-rahman Medan (Doctoral dissertation, UNIMED).
- Rahmawati, S. (2015). Pengaruh media pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar IPS terpadu siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Badar dan SMP Negeri 5 Badar Kab. Aceh Tenggara (Doctoral dissertation, UNIMED).
- Soebagio, A. (2000). Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Ardadirya. strategi, dan implementasinya. Prenada Media.
- Siagian, S. (2012). Pengaruh strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar IPA. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(01), 193-208.
- Sudjana, N. (2010). Penilaian hasil proses belajar mengajar.
- Sugiyono (2013). Metode penelitian kuntitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.
- Ula shoimatul, 2013, Buku Pintar Teori-Teori Manajemen Pendidikan Efektif, Yogyakarta: Berlian.
- Wati, N. N. K., Lestari, N. A. P., Sudiana, I. N., & Putrayasa, I. B. (2022). Analisis pendekatan cbsa dan pembelajaran berdeferensiasi dalam pembelajaran bahasa indonesia. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6 (3), 255-264.